Herinnert u zich de telex nog? Met de snel evoluerende technologie is het de laatste decennia een komen en gaan van communicatiedragers. Dertigers van nu hebben geen idee wat een telex is of waarvoor het gebruikt werd. Veel jonge tieners zullen straks nog nooit van dichtbij een faxapparaat gezien. De nieuwe communicatiestandaarden van vandaag zijn morgen alweer achterhaald. Hoeveel post kreeg je pakweg 10 jaar geleden. En hoeveel brieven krijg je nu nog in de brievenbus? Loonstroken, facturen, … steeds vaker worden documenten online verspreid en opgeslagen zonder dat er een druppel inkt aan te pas komt.

Enkel Elvis en drukwerk blijven bestaan

Met de komst van internet en intranet komt papier meer op de achtergrond te staan. Verslagen worden in de cloud opgeslagen en memo’s komen binnen per e-mail. Ondanks de technologische vooruitgang bestellen veel bedrijven nog drukwerk, voor op kantoor en ook daarbuiten. Drukwerk reikt verder dan de enveloppen en het briefpapier met hoofding. Wat dacht u van verzenddozen met gepersonaliseerde stickers of een raamstickerom bepaalde acties via de etalage in de verf te zetten. Drukwerk blijft een onvermijdbare kostenpost in de boekhouding van kleine en grote bedrijven.

Jubileumjaar: geprint exemplaar

In een jaar waarin een bedrijf zijn jubileum viert liggen de marketinguitgaven wat hoger dan in andere jaren. Budgetten worden vrijgemaakt om offline uitnodigingen te verzenden per post naar een groot feest, er komen nieuwe vlaggen om de vestiging(en) op te leuken of relatiegeschenken worden aangeboden aan elke leverancier, klant en aandeelhouder. Een andere trend is een jubileumboek. Grotere bedrijven grijpen een jubileumjaar aan om een fotoboek aan te bieden waarin de geschiedenis en successen gedocumenteerd worden over al dan niet glossy pagina’s. Zo’n jubileumboek bedrijf bestellen gebeurt in overleg met directie, marketing en een grafisch designer. Het fotoboek vormt een prachtig naslagwerk met de evolutie van het bedrijf doorheen de jaren. Zo zie je maar dat print belangrijk blijft in het bedrijfsleven.